Wednesday, May 4, 2011

AGAMA ITU NASIHAT

الدينية الاستشارية


Bismillah..


Hari ini aku ada assigment.Tajuk cardiac reflex.Mengenai bagaimana jantung kita akan berkerja jka sesuatu berlaku.Tajuk ini best.Tapi aku teringin nak tajuk pathology(mengenai kerosakan jantung).


Aku nak nasihat diri aku dan kawan2 aku yang baca post ini.
Sebab agama itu nasihat...


NASIHAT PERTAMA:
Hidup ni kena sentiasa memberi.Jika kita diberi tugas hendaklah kita menerimanya seikhlas mungkin.Mengorbankan masa idea,walalaupun kita tidak akan dapat benefit.TAPI kita kena yakin buat DENGAN IKHLAS insyaAllah walaupun manusia x beri apa-apa dekat kita,Allah akan beri pahala yang terbaik.INGAT!!!!BUAT KERJA KERANA ALLAH....
Bila difikir kenapa surah al-ikhlas diberi nama al-ikhlas..sedangkan xde pun perkataan ikhlas dalam surah tu...


Surah ke 112 ;4 ayat
Katakanlah dialah Allah yang maha Esa
Allah tempat meminta segala sesuatu
Allah tidak beranak dan diperanakkan
Dan tidak ada sesuatu yang setara dengan dia.


pendekkan??
pernah tadabbur surah ni?knpa diberi nama al-ikhlas?
aku bukan lah penafsir.Kerana sifat jahil yang terbelenggu dalam diri haram bagiku menafsir al-quran.apa yang kita boleh buat ialah tadabbur..tadabbur x sama dengan tafsir...
Itulah agama islam...tunjak utama beriman dengan Allah adalah ikhlas...ikhlas dalam setiap perkara.Bukan sahaja dalam ibadah khusus,malah dalam setiapn perbuatan kita.Gosok gigi,makan,bercakap.layan kawan dan lain2.


setiap perbuatan ,amalan,percakapan akan diambil kira,,,






NASIHAT KEDUA:
Jangan selalu memberi kesusahan kepada orang lain.Tetapi berilah kesenangan kepada orang lain.
Jika kita beri kesenangan kepada orang lain insyaAllah ALLAH AKAN BERI KESENANGAN KEPADA KITA.


Allah berfirman:sESungguhnya dalam kesusahan ada kesenangan..


Allah berfirman juga:Jika kamu meminjamkan kepada Allah dengan pinjaman yang baik,Allah akn melipatgndakan balasan untukmu..


Kalau kita rasa susah tolong orang,ingat ayat ni...




NASIHAT KETIGA:


Apa tanda kita buat kerja ikhlas???
nak tahu kita buat kerja ikhlas ke x,,kita ada mengeluh tak masa kita buat kerja tersebut.
kita ada berangan orang puji x,masa kita buat kerja tu..kalau xde insyaAllah ikhlas kerja kita,
Contoh,masa tulis blog ni,..aku ada berangan x nnti bila tulis ramai orng yang follow aku..kalau ada perassan tu maknanya aku buat kerja x ikhlas...(sbgai contoh)


Jadi,sentiasa memperbarui niat kerana Allah.


Wallahualam

No comments:

Post a Comment