Wednesday, June 29, 2011

Kahwin Itu Lebih Baik

Dengan nama Allah...

Assalamualaikum w.b.t. ....


Harap semua sihat sejahtera dari segi fizikal,mental dan rohani.Hari ni nak cakap pasal kahwin..

ish...
kenapa tiba2 cakap pasal kahwin ni?adakah aku sudah bersedia?
oo...tidak2.Tajuk entry kali ni tiada kena mengena dengan aku.Cuma aku nak kongsi pendapat dan idea tentang kahwin masa belajar.



Cerita bermula begini...

A: Zaty,aku nak tanya sikit boleh?Apsal muka kau berubah kalau kau tengok orang couple.Aku                                                                              tengok muka kau akan masam bile tengok kawan2 kite laki perempuan jalan sama2..knapa?kau x suke ea?


Zaty:Ye ke?Mana ade.Muka aku ok je lah.


A: Kau mana perasan muka kau sendiri.Betul...aku perasan muka kau akan berubah jadi masam bile org couple.

HMM...
Sebenarna memang aku x suka.Bukan aku benci mereka,tetapi benci perbuatan mereka.Aku akan masam apabila mereka bersama.Tapi,bila aku jumpa kawan2 aku yg couple di mana2 tanpa ada pasangannya aku akan raikan dia macam mana aku layan kawan yang lain.


Kenapa aku x suka orang bercouple?
Aku x suka bukan tanpa sebab.Ada sebab2 nya.Kan Allah dah bagi jalan yang mudah dan selamat dan dapat pahala bile bercouple.
Macamana ?Dengan pernikahan.

Aku tahu,perasaan seorang perempuan ingin dikasihi,disayangi dan dililndungi.Dan perasaan lelaki pula ingin menyayangi,dan melindungi.Memang Allah menciptakan lelaki untuk perempuan dan perempua untuk lelaki.

So,xsalah bercouple tapi syaratnya dengan nikah.
syaratnya?NIKAH.....

A:Tapi,zaty mak aku x bagi kahwin awal la..

Ni lagi satu masalah.Ibu bapa lebih rela membiarkan anak berdosa asalkan anak2 nya x kahwin awal. 
Mak aku pun dah bagi warning awal2 jangn kahwin awal..
Tapi jangan risau ibu,insyaAllah saya xkan kahwin awal..:)


Ibu bapa seharusnya memberi support pada anak2 yang sudah ada pasangan masing2 untuk berkahwin.
Ini pendapat saya..

Bukan nak menyulitkan malah memudahka.JOM Kite buat pro n cont kahwin mase study


baiknya:
*JAUH DARI DOSA(tau x,rindu pakwe/makwe pun dah rosakkan hati)
*DAPAT PAHALA MENDIRIKAN MASJID
*DAPAT STUDY SAME2
*HATI TENANG TANPA DOSA
*IBU AYAH X RISAU ANAK AKU XDE ORANG NAK.
*DAH X PAYAH FIKIR KAHWIN LEPAS HABIS BELAJAR..TERUS KERJA


x baiknya:
*KENA PANDAI JIMAT (xpe,boleh melatih diri menabung)
*KENA PANDAI URUS RUMAH TANGGA SAMBIL BELAJAR(xpe,nnti lame2 biasa la tu)
*KENA PANDAI URUS MASA STUDY N SUAMI/ISTERI (bijak atau tidak dalam urusan masa bergantung pada diri)
*RISIKO DAPAT ANAK MASA STUDY(pandai2 lah jaga.kalau xnak dapat anak dulu tinggal berasingan ke,kalau dapat juga rezeki Allah nak bagi)





Kite dah banyak contoh orang yang kahwin muda.Xpayah pergi jauh2.Saddam dan isterinya juga Qarafi dan nusaibah.


Mereka kelihatan tenang.Nak jalan sama2 pegang tangan x kisah dah..Dapat pahala lagi.Betapa baiknya Allah.


Ni sekadar pendapat yang xseberapa.Tapi bagi aku,yang dah ada pasangan tu kahwin je lah..sakit mata la orang tengok.Sakit telinga bila orang lain mengumpat pasal korang.


Bile korang kahwin tenang hati.Muka aku akan senyum bila tengok korang bersama.:)




YANG DAH ADA PASANGAN TU,,KAHWIN JE LAH.YANG TAK ADA LAGI JANGAN PANDAI2 NAK CARI KALAU BELUM BERSEDIA UNTUK BERKAHWIN.


~WALLAHU ALAM SEKADAR PENDAPAT~

No comments:

Post a Comment