Sunday, December 11, 2011

MACAM MANA NAK SOLAT JENAZAH?

Bismillah..


Tadi lepas kelas singgah solat zuhur di masjid sebelah uni sekejap.Aku tengok ramai betul orang dekat masjid.
Hmm..mesti ada orang meninggal...


Ramai yang memenuhi masjid Abdul Nasir ni.Temasuklah pelajar melayu macam aku.Dari tahun 1 sampai tahun 3.Ada yang aku kenal ada yang aku x kenal.Maklumlah lambakan pelajar medik di Mesir.


Terdengar tangisan-tangisan keluarga si mati. Entah siapa agaknya jenazah ini ketika dia masih hidup.Mungkin kanak-kanak,mungkin orang tua.Mungkin lelaki.Mungkin juga perempuan.


Lepas solat zuhur berjemaah.Semua jemaah berdiri untuk tunaikan solat jenazah..adalah seorang hamba Allah tanya aku macmana nk solat jenazah.Aku pun lupa..Alhamdulillah imam masjid tu ajar dulu sebelum solat.


Tapi,untuk lebih informasi dan untuk meningkatkan ilmu yang cetek aku ada baca2 blog ustaz2 tentang cara2 solat jenazah yang sebenar agar kita tidak taklid buta..jom kita baca sama2...
1-Bacaan selepas salam pertama:
-Surah Al - Fatihah


2-Bacaan selepasa takbir kedua :


-selawat ke atas nabi muhammad s.a.w



3)Bacaan selepas takbir ketiga 


-doakan jenazah jom hafal dan faham makna



4-Bacaan selepas salam keempat:



Entah bila tiba masanya kita pergi.Agaknya ada tak yang solatkan untuk kita nanti.Sama-sama lah kita mengharapkan kematian yang baik.

'
Ya Allah kau matikanlah aku dalam syahid di jalanMu ya Allah.Dan matikanlah aku dalam kemtian yang baik (husnul khatimah).'

Wallhualah...

No comments:

Post a Comment