Wednesday, August 10, 2011

ATUK DAN SCOLIOSIS

Bismillah...

Terkejut dengar ibu kata atuk masuk hospital.Aku terus call atuk,abang yang angkat.Abang kata atuk sakit scoliosis.Baru aku teringat masa belajar respiratory hari tu ada sebut pasal scoliosis akan decrease compliance.Tapi x detail sangt la.,.



x - ray tulang belakang atuk

So,balik Malaysia aku kena jaga atuk aku yg sakit.Bukan mudah untuk jaga orang tua.Aku respect betul PPOTS(penjaga2 orang tua sedunia).Abang aku bnyak tolong layan nenek aku.Bagus juga abang aku ni.Aku rasa dia ni cucu mithali la..

Aku sempat research sikit mengenai scoliosis.

Scoliosis adalah penyakit tulang belakang belok ke tepi.Lateral bending of spine.

Punca Penyakit:

Well kebanyakkan scoliosis adalah idiopathy.(sebab - sebab yg tidak dketahui)
15 %  sebab congenital ( dari lahir)
10 % sebab neuromuscular disease.

Symptom :

Sakit belakang


Tulang belakang senget sebelah


Fatigue

Bahu dan punggung x sekata atau kedudukannya x normal juga salah satu symptom.







Rasanya ni je kot aku boleh beri.Sebab aku x belajar lagi.Takut2 salah bagi maklumat.












Tazkirah sikit:

Jadikanlah solat dan sabar sebagai penolongmu....





No comments:

Post a Comment